Lipan - podzimní královna

15.09.2010 14:43

Lipan je pro mě ryba s určitým magickým kouzlem a podzimní chytání této modelky našich řek je jedním z vrcholů muškařské sezóny. Letos jsem se nemohl dočkat až velký lipan sebere mou titěrnou mušku z hladiny a tak jsem počátkem září vyrazil s mým kamarádem Pepou na horní Vltavu, která je proslavená krásnými lipany. K řece meandrující mezi ostřicovými porosty jsme se dostali kolem 11 hodiny a toužebně jsme hledali na čisté hladině kolečka prozrazující aktivitu lipanů. Ti však odpočívali někde u dna. Já jsem se proto rozhodl začít s francouzským nástavcem a nasadil dva goldíky. Pepa chtěl vyzkoušet zda se nějaký lipan přeci jenom nezvedne za suchou muškou. Naše snažení však bylo úplně marné a tři lipánci na mé straně a jeden na Pepově kontě byli za tři hodiny chytání velmi slabým výsledkem. Rozhodli jsme se tedy přesunout na Malši. To se ukázalo jako velmi dobrý nápad a zde jsme oba nachytali spoustu malých lipánků nějakého potočáka a pár duháčků.  

Asi o týden později jsem se sám vypravil na mojí oblíbenou Otavu. Při příchodu k vodě jsem zpozoroval několik sebrání na hladině a tak jsem se rozhodl navázat suchou mušku. Na vlasec o síle 0,08mm jsem navázal zelené CDC véčko na háčku číslo 20 a vyrazil jsem do mělkého táhlého proudu. Za chvilku už jsem zdolával prvního lipánka tak okolo 20 cm. Když jsem objevil sbírající rybu tak se mi jí většinou podařilo chytit. Lipani ale sbírali celkem ojediněle a tak jsem vyměnil suchou šňůru za francouzský nástavec a začal chytat se dvěma nymfami. Začátek byl velmi famózní a asi za dvacet minut jsem chytil kolem 15 lipanů a několik jich bylo už velmi pěkných (největší měřil 37 cm). Nejlépe mi fungovala muška s černým stříbrně překroužkovaným tělíčkem, oranžovým límečkem a stříbrnou kuličkou. Záběr jsem měl téměř na každý nához ale po chvilce začal foukat poměrně silný vítr a už se mi nedařilo vést mušky vodou tím správným způsobem. Ryby mi brát téměř přestali i když jsem nahazoval do míst kde zrovna nějaký lipan sebral. Rozhodl jsem se tedy převázat zpátky na sucho. Změna přinesla své ovoce a opět jsem chytil několik lipanů. Prochytal jsem dokonce i mělčinu kde bylo vidět až na dno. Žádný lipan zde nebyl vidět ale poté co jsem jim nabídl svou mušku najednou mělčina ožila a vydala mi pět lipanů velkých od 15 do 30 cm. Když jsem se dostatečně vyřádil se suchou muškou rozhodl jsem se prochytat hlubší proud po francouzsku a tak jsem opět převazoval. Touto technikou jsem chytal až do konce mého dnešního rybolovu. Chytil jsem tak asi 15 lipanů a někteří měli i kolem 35 cm. Celkem bych tento výlet považoval za velmi povedený i přes to že dnes se nerojil téměř žádný hmyz a tak lipani moc nesbírali. Celkem jsem nachytal kolem 60 lipanů a zhruba tak 15 jich bylo poměrně pěkných. Konečně jsem tak uspokojil svou touhu po lovu této krásné ryby.