Střípky z muškařských vycházek

27.08.2009 21:50

V tomto článku bych chtěl zaznamenat některé okamžiky z mých nedávných lovů s muškařským prutem.

 potočák 38 cm (foto 2).JPG

V červenci jsem byl několikrát muškařit na Vltavě v Boršově, někdy jsem si velmi dobře zachytal a jindy jsem nezavadil o pstruha vůbec a tahal jsem jenom menší tlouště. Jednou se mi však přihodila docela hezká věc. Začal jsem lovit s nymfami a francouzským nástavcem. Sem tam jsem chytil nějakého pstruha a povedl se mi i jeden potočak kterého jsem ze zvědavosti změřil (38 cm) vyfotil a pustil zpátky do vody. Na této rybě mě zaujala rána za hlavou. Pokračoval jsem dál v lovu a asi za dvě hodiny jsem se vrátil do míst kde jsem začínal a zde několik ryb sbíralo z hladiny. Převázal jsem tedy na sucho a soustředil jsem se na rybu, která se mi zdála největší. Po chvilce snažení jsem od této ryby dostal záběr a po pěkném souboji jsem ji zdolal. Překvapilo mě však, že je to potočák s ránou za hlavou. Pro jistotu jsem ho ještě přeměřil – 38 cm. Bylo jasné, že je to ten samý potočák, kterého jsem chytil před dvěma hodinami na nymfu. Tento potočák se prostě nějakým bláznivým rybářem nenechal odradit od hodování na potravě a byl pořád aktivní i po výletu na břeh.

P5240034.JPGJezdil jsem také na Vltavu pod Vyšším Brodem, ale vždy jsem měl respekt před velkou vodou a do 20 kubíků jsem nejezdil. Až jednou jsme s kamarádem chtěli jet na ryby – z vyrovnávačky teklo 22 kubíků a tak jsme se rozhodli že pojedeme do čertových proudů pod Loučovice. Když jsme ráno jeli kolem „Veverek“ tak jsme zastavili u vody a omrkli situaci. Vody teklo příliš moc, ale byla čistá. Rozhodli jsme se tedy, že pojedeme nad vyrovnávačku a až nás to tam omrzí zkusíme to pod Vyšákem. Na čerťákách jsme chytali asi do jedenácti hodin. Já jsem chytl asi 11 potočáků a kamarád Honza asi 14. Všechno však byli menší kousky a tak jsme se rozhodli že zkusíme štěstí pod Vyšákem. Do vody jsem zabrodil se streamerovým prutem a potápivou šňůrou. Honza zvolil klasickou nymfu. Hned na první nahození propásl záběr a udiveně zvolal „hele ono to asi bere“. Na další hod opět propásl záběr, ale na potřetí už se nemýlil a vytáhl duháka okolo 30 cm. Poté už se rozchytal a v docela slušném tempu tahal duháčky kolem 30 čísel. Já jsem se ze začátku trošku trápil a chytal jsem jenom sem tam nějakého duháčka. To se však po chvíli změnilo a konečně jsem vyladil svojí sestavu (na vrchní přívěs jsem navázal růžového streamera z marabu doprostřed jsem dal goldkopa a na konec jsem dal streamera z kohoutích srpků - grizli). Poté jsem se konečně rozjel a začal chytat jednu rybu za čtvrtou. Občas se mi povedla i dubleta. Odpoledne to pomalu Honzíkovi přestávalo pozvolna brát a tak složil prut a pozoroval mě v mém snažení. Já jsem ve svém tempu nepolevoval a skoro na každý hod jsem vytáhl nějakou rybu. Honza to nevydržel a musel jsem mu pučit můj prut aby si to také zkusil. Ryby ho ale dneska pěkně školili. Měl na každý hod záběr ale spoustu záseků netrefil. Když chytil několik duháků vrátil mi prut a já začal zase svoje tempo. Kolem páté hodiny jsme rybolov ukončili - poslední ryba nebyla jen jedna ale hned dvě. Jedna na horní streamer druhá na spodní. Honza odhadoval že chytil něco kolem 80 pstruhů a já jsem jich chytl kolem 100. Většina byli duháci a sem tam potočák – všechno do 35 cm. Bylo jasné že nedávno nasazovali. Rybařina to ale byla nádherná i když jsme se oba párkrát vykoupali (já 2 x a přitom jsem potopil foťák tak, že byl kaput a Honza se vykoupal 8 x takže si zasloužil svojí přezdívku potápěč a ještě přitom utopil telefon).P5240022.JPG

Ne vždy mi to, ale takhle pěkně bralo. Zažil jsem i několik vycházek kdy večer ryby začali sbírat, ale já jsem prostě nenašel tu správnou suchou mušku a chytil jsem jen pár ryb. Jedna vycházka se mi však náramně povedla. Ráno jsem vyrazil směr vyšší brod a lov jsem začal v okolí „Veverek“. Na začátku jsem zkoušel nymfy na francouzském nástavci, ale nebylo to přesně ono i když jsem pár rybek chytil. Okolo 10 hodiny se občas zvedla nějaká rybka pro mušku až na hladinu. Zpozoroval jsem jednu rybu, která dvakrát sebrala kousek pode mnou a zdála se být větší. Nelenil jsem a převázal na sucho. Navázal jsem dva chrostíky z CDC. Na přívěs většího se žlutým tipem a jako koncového jsem dal hnědého menšího. Nahodil jsem kousek před místo, kde jsem tušil onu větší rybu a nechal jsem chrostíky volně plout po hladině. Ryba se však nezvedla. Přehodil jsem znovu do stejných míst, ale tentokrát jsem mušky přidržoval tak aby na hladině lehce brázdily. Ryba se zvedla a energicky slupla horního chrostíka. Zasekl jsem. Pstruh se prudce rozjel po proudu a v zápětí se předvedl ve výskoku. Byl to duhák. Opravdu pěkný duhák. Prvním odhadem přes padesát čísel. Jel po proudu dolů a tahal šňůru z navijáku, ale co to najednou se šňůra nechtěla odvíjet a tak jsem za pstruhem kousek poskočil vodou. Naštěstí se zastavil a vydal se pomalu proti proudu, což mi dalo potřebnou chvilku abych vymotal z navijáku zacuchanou šňůru. Opět přišel výpad po proudu, který jsem tentokrát v pohodě zvládl. Poté duhák přijel až na mojí úroveň a stál v proudu asi čtyři metry ode mne. V čisté vodě byl krásně celý vidět. Stál majestátně v proudu a jenom zlehka popojížděl asi o metr dolů a nahoru. Prut jsem měl ohnutý jako luk, ale on si jen tak stál v proudu. Chytal jsem s trojkovým prutem a vlascem čtrnáctkou a tak jsem si nějakou divočinu nemohl dovolit. Asi po čtvrt hodině se mi konečně podařilo unaveného borce podebrat. Byla to opravdu pěkná ryba. Byl to mlíčák a měřil 54 cm. Bohužel jsem v tuto dobu měl stále rozbitý foťák. Poté jsem pokračoval dál v lovu na sucho a chytl ještě několik menších potočáků. Po obědě jsem přejel do Vyššího Brodu na úsek chyť a pusť. Ryby zde nesbírali a tak jsem nasadil francouzský nástavec a tři goldkopy. V useku pod zdí jsem dostal záběr. Ryba se nechala krásně přitahovat, jenom mi byli divné občasné rány do prutu. A tak jsem byl zvědavý co to bude za malou rybu. Když jsem přitáhl rybu skoro až k sobě, udělalo se na hladině obrovské kolo a velký duhák teprve začal svůj boj. V tu chvíli mi došlo, že ty rány do prutu bylo jak potřásal hlavou ve snaze vytřást tu podivnou mušku z tlamy. Boj byl velmi divoký s množstvím výpadů. Ale duháka jsem nakonec zdolal, opatrně ve vodě změřil a pustil zase zpátky do vody. Měřil 53 cm takže o centimetr méně než ten ranní. V tomto úseku jsem chytl ještě jednoho duháka odhadem tak 45 cm. Tento den jsem nechytil zase až tolik ryb, ale byli mezi nimi opravdu pěkné kousky, takže naprosto skvělá rybařina s jemným prutem (Thomas & Thomas #3).P5240030.JPG

Ne vždy se mi však velkou rybu podařilo vytáhnout. Jednou mě vyškolil duhák kolem 50 cm. Já jsem stál asi tři metry od břehu porostlým roštím zasahujícím do vody a chytal jsem směrem do řeky. Po záběru duhák vyskočil nad hladinu a zamířil směrem k mému břehu. Projel kolem mě ve vzdálenosti asi půl metru a zajel až ke břehu kde se natočil proti proudu, takže mě celého obkroužil. Rozjel se nahoru, projel roštím a bylo po boji.

To je zatím vše z mých vycházek s mušákem.