parmy

20.11.2012 10:34

 

     Parma, tato vládkyně silných proudů je pro mě odjakživa doslova magická ryba a její ulovení je pro mě vždy obrovským zážitkem. Již dříve jsem měl to štěstí a při výpravách s muškařským prutem jsem pár parem chytil. Byli to však jen menší parmy do 50 cm ale  i přesto si souboj s většinou z nich pamatuji dodnes. Letos když jsem si poprvé kupoval celoroční povolenku do Boršova jsem si stanovil takový osobní cíl chytit pěknou parmu na mouchu. To se mi povedlo už poměrně brzy a 7 května jsem ve spodním úseku chytil parmu 68 cm. Po záseku divoce vystřelila proti proudu a mohutně táhla u dna. To jsem si nejprve myslel že mám na prutě obrovského duháka ale potom se ryba uklidnila a mrtvý tah u dna jí prozradil. Povedlo se mi jí zdolat a byl jsem neuvěřitelně šťastný že se mi splnil můj sen.

     V průběhu sezóny se mi ještě podařilo ulovit několik parem kolem 60 cm ale to co vypuklo na podzim jsem si neuměl představit ani v nejbujnějších snech. Vypuklo to ke konci září. Ten den jsem chytal na nymfu s francouzským nástavcem a v jednom hlubokém proudu jsem zasekl těžkou rybu. Zpočátku se držela nekompromisně u dna a divoce projížděla tůní. Poté se trochu zklidnila a sjela po vodě do mělčího proudu kde jsem jí krásně mohl v čisté vodě sledovat. Nikdy nezapomenu na chvíle kdy obrovská parma stála nehnutě v proudu asi 5 metrů ode mne a i přes prut ohnutý na maximum jsem s ní nedokázal asi deset minut pohnout ani o kousíček. Po nějaké době se dala opět do pohybu a po proudu sjela do klidnějších partií kde jsem jí dokázal podebrat. Metr ukázal 76 cm a mě se splnil velký sen. Po nutném vyfocení šla parma zpět do vody a bez nejmenšího zaváhání majestátně odplula do svých proudů. Ten den jsem chytil na stejném místě ještě další 3 parmy. Jedna z nich měla krásných 72 cm. Tento zážitek mě nakopl a na parmy jsem se začal specializovat. Nejprve jsem  se na ně zaměřoval jen chvilku mezi lovem duháků ale posledních 5 vycházek jsem se soustředil pouze na lov těchto nádherných ryb a docela se mi dařilo. Za těch 5 dní jsem jich chytil 23 a ještě mi jich asi 15 spadlo při zdolávání. Hodně jich bylo přes 60 cm. Přes magickou hranici 70 cm jsem se dostal ještě 4x ale tu parmu která to vše odstartovala se mi zatím překonat nepodařilo. Kamarád Pepa, který mě často doprovází při mých lovech jich také několik pěkných chytil ale hodně jich ztratil při zdolávání.

     Při lovu parem je nutné splnit jeden zásadní předpoklad a to že mouchy musíme dostat na dno kde se parmy živí. Proto používám poměrně těžké mušky aby co největší dobu putovali po dně. Často používám jednu zátěžovou a za ní umísťuji blešivce nebo o něco lehčí goldhed. Záběry bývají někdy velmi dobře viditelné – signalizátor často zpomalí a pak to zacuká. Základem úspěchu je věřit způsobu jakým chytáte a najít hejno pak už to šlape.

     Je vidět že se parmám na Vltavě daří a chytají se po celém revíru. Potěšující je i to že chytám téměř všechny velikosti (od 35 cm do 76).