Výlet do rakouského lipaního ráje

20.01.2014 10:15

 

     Podzim již tradičně patří lovu lipanů. Letos jsem se vypravil za touto nádhernou rybou i do Rakouska na řeku Traun. Na této řece už jsem lovil ve stejných místech před dvěma lety a tak už jsem věděl, co mě přibližně čeká. Jel jsem tam s cílem chytit lipana kolem 50 cm. Zde je takovýchto velkých ryb poměrně dost a tak je zde velká šance takovou rybu ulovit. Nicméně v čisté a ochytané vodě to není zase až tak jednoduché.

     Vidina velkých lipanů zlákala na cestu také mé kamarády z rybářského tábora Láďu, Pata a Šimiho který muškařský prut držel v ruce naposledy téměř před 10 lety. Na cestu jsme se vydali 7. listopadu. Povolenky jsme zakoupili den předem u Hanáků v obchodě, kde jsme také sledovali průtok na Traunu. Teklo 210 cm a bratři Hanákové nám říkali, že to je sice vyšší stav, ale že se dá chytat zhruba do 240 cm. Ráno v půl 7 mě kluci vyzvedli u baráku a vyrazili jsme na cestu za vysněným lovem (dříve to nebylo možné vzhledem k Láďovo povinnostem). Už když jsme poprvé přejížděli přes Traun kousek za Linzem tak nás trošku znepokojila barva a množství vody. Na místo jsme dorazili kolem 11 hodiny a chvilku jsme jen koukali na rozvodněnou řeku z mostu na konci Haldstatského jezera. Zjistili jsme, že to způsobil přítok těsně před koncem jezera. Zde se ze strany valila bíle zbarvená voda do jezera. Na jezeře byla patrná hrana špinavé a čisté vody. Proto jsme se rozhodli jít chytat z pravé strany řeky kde byla voda poměrně čistá. Začali jsme hned pod jezem přímo u restaurace. Já jsem navázal na francouze 2 nymfy. Na přívěs jsem dal černou nymfu se zeleným konečkem a stříbrnou wolframovou hlavičkou o průměru 5 mm. Jako koncovou jsem měl bažantí nymfu se zlatou hlavičkou 3,5 mm a růžovým límečkem. Hned po chvilce jsem měl první záběr, ale nedokázal jsem rybu zaseknout – to byl pro mě takový první impulz, že i ve zvýšené vodě se dá ryba přimět k záběru. Kluci nabrodili pode mě a postupovali po proudu dolů.  Byl jsem zabrozený asi v polovině řeky a začal postupovat směrem po proudu, když jsem zjistil, že se dno začíná nepříjemně svažovat dolu snažil jsem se vyšplhat proti proudu. To však proti proudu na štěrkovém dně vůbec nešlo a tak jsem si to namířil přímo přes pěknou jamku, kterou jsem právě objevil. Samozřejmě že jsem si trošku nabral. Po 10 minutách chytání - pěkný začátek.

     To mě však neodradilo a pokračoval jsem ve snaze ulovit zdejší lipany. Zařadil jsem se za kluky a postupoval jako poslední po proudu dolů. Po chvilce jsem měl záběr a po záseku ryba konečně seděla. Hned od začátku bylo znát, že je ryba slušná. Po chvilce výskok nad hladinu prozradil obrovského lipana. Kluci se hned seběhli a začali mě fotit při zdolávání. Pomalu jsem vycouval z proudu ke břehu a snažil se lipana dostat do klidnější vody. Ten se vůbec nevzdával a v souboji plném výskoků nad hladinu nebylo do poslední chvíle jisté, zda ho zdolám. Nakonec se vše podařilo a rukou jsem ho vylovil ze studené vody. Byl to nádherný kus. S Patrikem jsme mu naměřili rovných 50 cm (můj nový osobák). Pár fotek a lipan šel zpět do vodního království. Tak tomu říkám dobrý začátek.

 

     Nabuzeni tímto krásným úlovkem jsme pokračovali v lovu. Netrvalo dlouho a dočkal se i Pat. Opět urputný souboj plný výskoků nad hladinu a na konci lipan 45 cm (pro změnu Patrikovo nový osobák). Poté byl chvilku klid a byli jsme bez záběru. Láďa se vrátil znovu pod jez a zanedlouho nám hlásil úlovek lipana kolem 40 cm a nějaké neproměněné záběry. Šimi se ve velké vodě pouze trápil a navíc mu teklo do holinek. Já s Patrikem jsme se rozhodli zkusit štěstí na druhé straně a prochytat místa níže po proudu. Patrikovy se přímo pod ostrůvkem pod jezem podařilo chytit potočáka kolem 30 cm já jsem zpozoroval, že něco vyskočilo u břehu hned vedle zaplaveného roští v klidné vodě. Nahodil jsem tam a po chvilce dráždění přišel záběr. Byl to potočák kolem 20 cm. 

     Poté jsme přešli hlubokou rovinu po břehu a chtěli jsme zkusit štěstí v hluboké jámě pod ostrůvkem. K jámě jsme ale nedokázali vůbec zabrodit. Hned pod břehem bylo vody skoro na maximum holinek. Ochytal jsem tak konec ostrůvku ze břehu a podařilo se mi přemluvit jednoho lipana k záběru. Ze silného proudu jsem ho vůbec nemohl vytáhnout, jak zde silně bojoval. Naměřil jsem mu 37 cm. Poté už jsme byli bez záběru a tak jsme se vrátili pod jez za Láďou – tomu se docela dařilo a celkem zdolal 7 lipanů – největší lehce přes 40 cm. Pod Jezem mu ale utekl potočák kolem 2 kg. S Patrikem jsme prochytali ještě rýhu, ve které jsme předtím oba chytili své velké lipany, ale už se nám zde nepodařilo nic vytáhnout.  Poté jsem přešel opět přímo pod jez a v jamce ve které jsem si na začátku nabral jsem zasekl lipana. Už když jsem ho naváděl do klidné vody u břehu se mi vyřízl. Měl odhadem kolem 45 cm. Další rybu už jsem k záběru nepřinutil. V 5 hodin jsme rybolov ukončili. Byl jsem celý úplně promrzlý. Když jsem ždímal mokré kalhoty už v suchém oblečení tak už to bylo lepší. I přes velkou vodu jsme byli spokojeni, že se nám podařilo chytit velké ryby a řekli jsme si, že se sem musíme ještě vypravit znovu. Já jsem celkem ulovil 3 ryby, Patrik 2, Láďa 7 a Šimi bohužel nic (malý potočák mu spadl).