Výlet za rakouským lipanem

04.11.2014 20:26


     Tak jako každý rok na podzim mě zachvátila i letos lipaní horečka. Jelikož je to zákeřná a nakažlivá nemoc, postihla i mé kamarády Ondru s Pavlem. Nejprve jsme několikrát vyrazili na Šumavu do Dobré a ještě o kus víš. Zde ale touha po ulovení nádherného lipana jenom narostla a tak jsme se vydali za hranice všedních dnů na rakouský Traun. Na cestu jsme se vydali ve 4 ráno 21.10.2014. Průtok na Traunu byl už nějakou dobu stabilní a poměrně příznivý, ale v noci mělo dost vydatně pršet a proto jsme měli velké obavy ze zvýšení průtoku. Nadšení nám však nechybělo. Na místo jsme dorazili dle plánu za svítání (po 7 hodině). První pohled na řeku nás všechny uklidnil a sliboval krásné zážitky. 
Jako první se vrhl do křišťálové vody Ondra a než jsme s Pavlem stačili navázat mouchy na naše udice, už Ondra zdolával první rybu. Byl to nádherný potočák kolem 40 cm. Udělal jsem Ondrovi dvě rychlé fotky a pln očekávání jsem se také vrhl do vody. Pavel mě okamžitě následoval. Chvilku se nic nedělo a poté jsem i já dostal první záběr (spíše taková nesekatelná rána do prutu). Zásek se nezdařil a tak jsem si na první rybu musel ještě chvilku počkat. Pavel stál kousek ode mne a zrovna když si povzdechl že ještě žádný záběr neměl, to přišlo. Prut ohnutý, Pavel vyplašený a na druhém konci udice lipan kolem 45 cm. Ten Pavlovi dával co proto a naplno využíval silného proudu. Nakonec nad Pavlem zvítězil a z udice se uvolnil.
     Poté už jsem přišel na řadu konečně i já a prut se ohnul do pořádného oblouku. Na konci krásného souboje jsme naměřili lipanovi 46 cm. Posunuli jsme se s Pavlem níže po proudu, kde už chytal Ondra a hlásil úlovek lipana 47 cm. Bylo to místo s velkou jámou a z jedné její strany byl silný proud a z druhé strany velká hloubka. Z předchozích výprav už vím, že zde lipani stojí těsně vedle toho proudu z té hluboké strany. Proto jsem neváhal a pustil se do vyčerpávajícího souboje se silným proudem a snažil se zabrodit co nejblíže hluboké jámě. To přineslo své ovoce a postupně jsem zde odlovil 3 pěkné lipany. Další slibné místo pod jámou u levého břehu břehu překvapivě nedalo žádnou rybu ale nenápadná proudná mělčinka hned pod tímto místem, která postupně přechází do hlubin dala 2 lipany. Utekla mi zde přibližně padesátka a ještě jeden záběr jsem tu promarnil. 

     Odpoledne jsme přejeli na spodní úsek, kde jsme přidali pár dalších lipanů. Jednoho lipana jsme viděli stát v klidnější vodě netečně u dna. Na výzvu Ondry jsem ho zkusil. Nabízenými muškami pohrdal a dokonce když jsem dráhu mušek trefil a šli přímo přes něj, rychlým obloučkem mušku objel a opět se uložil do své původní pozice. O kousíček proti proudu jsme zpozorovali menšího potočáka. Ten byl o poznání aktivnější než lipan a čile se sháněl po potravě. Tentokrát to šel zkusit Ondra a po chvilce si pstroužek dojel pro mušku skoro až pod hladinu. 

     Při pokusu přebrodit řeku za mnou na druhou stranu Ondrovi podmetl proud nohy a pěkně se tam vymáchal. Po chvilce chytání se rozhodl ukončit lov a převléct se do suchého. My s Pavlem jsme se rozhodli ještě přejet zpátky na horní úsek. Zde byl Pavel odměněn za svou snahu pěkným duhákem (cca 55cm). Já chytl ještě jednoho pěkného lipana 47 cm a pár menších.
     Celkem jsem za celý den ulovil 19 ryb. Z toho byl jeden malý duhák a jeden potočák ostatní byli lipani. 8 z nich bylo kolem velikosti 45cm. Většinu ryb jsem ulovil na nymfu na 14 háčku s měděnou hlavičkou 3,3mm viz. foto. Zajímavé bylo, že ta samá muška na 12 háčku a hlavičkou 4,5mm nepřinesla ani jednu rybu. V průběhu dne vystoupala voda přibližně o 15 cm výše a o dva dny později už se korytem řeky valilo 362 cm (my jsme začali chytat ve 190 cm).