začátek pstruhové sezóny

11.05.2009 10:31

moje první letošní padesátka    Zahájení pstruhové sezóny je pro každého muškaře velkým svátkem, kdy konečně vyzkouší nové vzory mušek, které navázal o dlouhých zimních večerech.  Ani já na tom nejsem jinak a tak jsem 16 dubna lehce po šesté hodině zabrodil do mé oblíbené Vltavy. Vedle mě do vody vlezl můj bratranec Jindra a ještě asi dalších 5 stejně nažhavených rybářů.  Já jsem byl vybaven trojkovým muškařským prutem s francouzským návazcem. Jindra zvolil také francouzský návazec a tři zlatohlavé nymfy na pětkovém prutu.  Na začátku se nedělo vůbec nic. Teda na našich udicích. Pod námi lovící kolega s vláčecím prutem vytáhl asi 4 malé siveny. Jindřich se nenechal zahanbit a také jednoho zdolal. Já jsem byl pořád nějak bezradný, i když jsem vystřídal řadu slibně vypadajících mušek. Chtělo to nějakou větší změnu a tak jsem došel do auta pro streamerový prut s potápivou šňůrou. Nabyl jsem černého streamera se zeleným ocáskem a úspěch se dostavil téměř okamžitě. Záběr jsem ale nedokázal zaseknout. Další nához a situace se opakovala. Krátké prozvonění od ryby a zásek do prázdna. Na třetí pokus už jsem konečně zasekl a zdolal svou první letošní rybu na pstruhové vodě. Byl to menší siven. V průběhu dalších asi dvou hodin jsem chytil asi 15 sivenů (největšího jsem odhadoval na slabých 35 centimetrů).  Jindřich se stále trápil a nedokázal chytit žádnou další rybu. Rozhodli jsme se proto, že změníme lokál a přejeli jsme na řeku Malši. Zde však situace byla ještě horší . Já jsem chytil malinkého potočáčka a Jindřich neměl záběr žádný. Prchli jsme tedy na Květoňov, kde jsme se potkali s naším známým, který si prý dopoledne poměrně slušně zachytal. Ryby však i tady přestali brát a tak jsme vyrazili k domovu. Zahájení se nám tedy vůbec nepovedlo. To se prostě někdy stává.  

první duhák 45 cm

   Druhý den jsem opět vyrazil na ryby. Z Lipna ale pustili vodu a tak jsem se 2 hodiny marně pokoušel ulovit nějakou rybku.  O týden později jsem vyrazil zase. Tentokrát mě doprovázeli kamarádi Honza a Pepa. Oni chytali na krátkou nymfu a já s francouzským nástavcem. Všichni jsme sem tam chytili nějakého malého sivena. Mezi námi chytal ještě jeden muškař, který tahal rybu za rybou a dokonce chytil duháka 50 cm. Lovil na krátkou nymfu a říkal, že má mušku se zeleným tipem. Rozhodl jsem se tedy sundat francouzský návazec a převázal jsem mouchy. Doprostřed jsem dal těžkou mušku s tungsenovou hlavou o průměru 5 mm. Jako koncovou jsem dal nymfu s černým tungstenem a svítivě zeleným tělíčkem. Úspěch se dostavil a já začal chytat ryby v docela slušném tempu. Chytal jsem malé siveny a sem tam do toho přišel duhák. Největší měl 38 cm a jeden lehce přes 40 mi spadl (asi 10 krát vyskočil nad hladinu).  

    Druhý den jsme s Honzíkem vyrazili znovu. Tentokrát už ryby tolik nebrali, ale zato byli větší. Mě i Honzíkovi se podařilo chytit ostroretku kolem 45 cm. A já jsem chytil konečně pěkného duháka. Zabral na zátěžovou mušku a měřil  45 cm. Chytil jsem ještě jednoho 42 cm (pěkně vybarvený mlíčák). I když jsem tento den nechytil moc ryb (asi 5) tak jsem byl velmi spokojený, protože takové ryby zdolat na trojkový prut je už dobrý zážitek. Honzík kromě té velké ostroretky chytal jen menší ryby.
 můj druhý letošní duhák velký 45 cm
    Následující den jsme vyrazili opět (ještě nás posílil kamarád Pepa). Já jsem chytil tentokrát jenom jedinou rybu, ale stála za to. Byl to duhák 50 cm. Zabral mi v takovém táhlém proudu. Měl jsem trojkový prut a vlasec 0,14 mm. Po záseku se mi hned předvedl ve výskoku, takže jsem hned od začátku věděl kdo je můj soupeř. Trvalo mi asi 20 minut než jsem ho dokázal podebrat. Honza chytil také jen jednu rybu, ale malou (nějak se mu zatím letos velké ryby vyhýbají, i když je to velmi dobrý muškař). Pepa byl bez ryby.
    27.dubna jsem vyrazil na ryby sám a podařilo se mi chytit 2 ryby. Oba to byli duháci. Jeden měřil asi 30 cm a druhý 45 cm. Takže další pěkná ryba.
    30.dubna jsem vyrazil opět sám. Hned ze začátku jsem vytáhl dva tlouště kolem 30 cm. Koncovou mušku jsem měl na vlasci 0,12 mm a vrchní dvě na 0,14 mm. Měl jsem celkem pěkný záběr, ale zásek jsem přehnal a spodní mouchu o rybu urazil. Navázal jsem opět goldkopa se zeleným tipem a poté zdolal duháka 38 cm, který při zdolávání skákal neuvěřitelně vysoko nad hladinu. Následně jsem měl několik drbanců, které se nedali zaseknout. Změnil jsem horní mouchu a nasadil jsem imitaci chrostíka ve schránce. Asi po pěti minutách jsem dostal právě na tuhle mouchu záběr. Od začátku bylo jasné, že je to pěkná ryba. Držela se u dna a nejprve jen tak stála v proudu, poté vyrazila rychle po proudu a zase zpět nahoru. Sotva jsem stíhal povolovat a zase dobírat šňůru. Asi po patnácti minutách jsem podebral duháka 45 cm. Letos už potřetí stejně velká ryba, ale tenhle byl z nich očividně nejtlustší. Začínala bouřka a tak jsem rybolov ukončil.
velká ostroretka